Kärleken, döden och vi är ADAS tredje föreställning under rubriken GÖMDA HISTORIER som bygger på nutida historier om utsatthet. I grunden finns intervjuer och möten med kvinnor och tjejer som lever med olika typer av utanförskap och ohälsa. Fia Adler Sandblad, manus och regi, arbetar med en stark fysisk och vokal gestaltning som inte räds det vackra och storslagna – och som belyser en kunskap med potential att förändra världen. Ett körverk för tre solister! Urpremiär 26 september på ADAS musikaliska teater!
Jag läste Karin Johannissons bok ”Den sårade divan” för flera år sedan och började reflektera över mina egna möten med utsatta kvinnor. Jag insåg snabbt att det rörde sig om personer med kunskaper och erfarenheter som kunde lära oss något om vår tid, om vi tillät det. Det finns en slags rebellisk kraft i det där såret i människorna som kan sätta ljuset på en omvärld som inte fungerar, säger Fia Adler Sandblad, dramatiker, regissör och konstnärlig ledare på ADAS musikaliska teater.
Med Kärleken, döden och vi frågar sig Fia Adler Sandblad om inte deras sammanbrott är en rimlig reaktion på en omgivning som allt mindre svarar upp mot våra basala behov av medkänsla, värme och kontakt.
Skådespelaren Mirja Burlin har spelat på otaliga teaterscener, i radiopjäser och roller på film och tv – detta är hennes första roll på ADAS musikaliska teater.
ADAS projekt Gömda historier och Fias djupa och ärliga intresse för det mänskliga livet är rörande och i kombination med kunskapen om fysisk teater känns det väldigt lyxigt att få arbeta med och dyka ned i som skådespelare, säger Mirja Burlin.
Kärleken, döden och vi spelas 26 september–3 november på ADAS musikaliska teater!