ADAS Nyhetsbrev – december 2022

Vilken höst vi har haft! 
Vi har turnerat land och rike runt med Aldrig Glömd – en skröna om min mamma i en akt och vart vi än kommer mottas vi med värme och hyllningar. 
Succé kan man också säga om vår turné med Fransk kärlek rostar aldrig samt de middagsföreställningar vi arrangerat på Konstepidemin tillsammans med Restaurang Gården. Båda föreställningarna är tillbaka under nästa år, se nedan.
Vår nyproduktion som vi gör med XXX och XXX från Belarus håller på att ta form. Fia och XXX var på arbetsresidens i september på Vitlycke Centre for Performing Arts. De gjorde en presentation av sitt arbete där, liksom på Frölunda Kulturhus i oktober. Under november och december har XXX haft gästateljé på Konstepidemin och hon och Fia har kunnat jobba vidare. Ett grovmanus börjar blir klart, likaså ensemblen med många spännande deltagare också från Belarus.
Vi är oerhört tacksamma mot de som stöder vår verksamhet och mot våra anslagsgivare. Göteborgs Stad och Västra Götalandsregionen för verksamhetsstöd, Författarfonden för dramatikerstöd och Konstnärsnämnden som möjliggör resor och boende för våra belarusiska kollegor. 
Vi har under hösten också fortbildat och fördjupat oss på olika sätt tillsammans med våra kollegor. I september arrangerade vi en lyckad workshopvecka för kvinnliga scenkonstnärer 50+ som en del av GBG Mime Festival i samverkan med Teater- och Dansallianserna. I egen regi har vi bjudit in medarbetare att delta i olika workshops som har letts av Michael Norlind, Ian Magilton och Bortas Josefine Andersson. De har varit fullsatta och väldigt omtyckta.
I oktober hade vi återigen äran att ha legendaren Ian Magilton från Roy Hart Theatre här hos oss. Vi bjöd in till en öppen kväll där Ian berättade om sin långa karriär och under Kulturnatta presenterade han och Fia delar av det som ska bli en ny uppsättning med utgångspunkt i Aischylos Agamamnon

Äntligen tillbaka på ateljéscenen

För första gången sedan pandemin är vi tillbaka på vår älskade, mycket intima ateljéscen på Konstepidemin som saknats både av publik och medverkande. 

Aldrig Glömd – en skröna om min mamma i en akt spelas: 
19 januari kl 19
21 januari kl 19
22 januari kl 15 

Fåtal platser så boka biljett redan nu. Boka här!

Under 2022 har den här hyllade uppsättningen turnerat från Skellefteå i norr till Ystad i söder; på stads- och länsteatrar, på Folkets Hus-scener och mindre scener på församlingshem och bygdegårdar. Läs mer om föreställningen här.

Foton: Aldrig Glömd (Ola Kjelbye), på Västmanlands teater (ADAS teater) och Agamemnon (Ivan Midderigh).

Agamemnon på 13Festivalen

Vi presenterar en work in progress av Agamemnon under den myllrande performancefestivalen 13Festivalen på Konstepidemin, som äntligen är tillbaka efter pandemiuppehåll.

Fredag 6 januari kl 15.00 och kl 16.00 på ADAS teater, ateljé 201.
Fri entré men begränsat med platser.

Aischylos antika tragedi handlar om människans mörka, skrämmande sidor: om förtryckande maktstrukturer och behovet av hämnd. Fia Adler Sandblad tar sig an dramat med Roy Harts röstarbete som utgångspunkt. Vad har detta galna verk att göra med våra liv idag, vilka är de som offras i detta krig och var finns hoppet för mänskligheten?

Mama Zoya Belarus – ett samarbete med belarusiska scenkonstnärer

Vi har sedan 2020 samarbetat med den belarusiska teatergruppen XXX vars medlemmar varit hos oss på arbetsresidens under flera omgångar de senaste åren. Det politiska läget i Belarus präglas av omfattande repression och med omfattande begränsningar och kränkningar av grundläggande medborgerliga rättigheter. Pga sitt starka regimmotstånd är många av våra kollegor rädda och eftersom de dessutom i praktiken har yrkesförbud i hemlandet har flera av dem gått i exil, bl.a. till Polen. XXX scen i staden Brest stängdes av myndigheterna år 2020.

Med stöd av Göteborgs Stad, Västra Götalandsregionen, Konstnärsnämnden, Svenska Författarfonden (Dramatikerutskottet) och Svante Bergströms Teaterstiftelse producerar vi under våren en uppsättning ihop med arbetsnamnet Mama Zoya Belarus. En uppsättning baserad på den sanna historien om Mama Zoya som växte upp i ett land fyllt av minnen från ett krig hon själv aldrig upplevde, som slet i fabrik och hem under kommunism och patriarkat, som under perestrojkan gjorde uppror och skapade sig ett eget liv men vars grepp om verkligheten långsamt började svikta.

Planerad urpremiär 14 april 2023.

Foto: ADAS teater

ADAS gästspelar i Stockholm

Äntligen kan vi presentera Aldrig Glömd – en skröna om min mamma i en akt för Stockholmspubliken. I januari gästar vi Ö2 Scenkonst på Bergsgatan 11 på Kungsholmen (fd Fria Teatern). Det blir tre föreställningar och biljetterna är släppta. Gå in och boka här!

Foto: Aldrig Glömd (Ola Kjelbye) och Noor (Hedda Gullander).

Gästspel på ADAS ateljéscen

I februari gästas vi av skådespelerskan Hedda Gullander och hennes nya uppsättning ”Noor” om en av vår tids glömda hjältar, den indiska prinsessan och sufisten Noor Inyat Khan.

Noor Inyat Khan spionerade för britterna under andra världskriget och genom spelscener, dans och direkt tilltal med publiken berättar Hedda hennes historia. Vi möter Noor när hon kämpar såväl mot yttre som inre konflikter. För vad får en människa att lämna sin familj och ge sig ut på ett uppdrag med vetskapen att hon med största sannolikhet aldrig ska återvända?

Av och med: Hedda Gullander Regiöga: Julia Pettersson Scenograf: Maria Sabbetusse Ljusdesigner: Simmel Åslund Ljudproduktion: Alexandra Drotz Ruhn

Spelas lördag 18 februari kl 19 och söndag 19 februari kl 15 på ADAS ateljéscen.

Boka biljett här.

Vi önskar all vår publik, kollegor, arrangörer och samarbetspartners en riktigt god jul och ett gott nytt år!