Kära vänner!
I denna märkliga tid längtar vi till de dagar då vi igen kan mötas och kanske också trängas tillsammans på vår ateljéscen på Konstepidemin. På grund av coronan har det mesta år 2020 inte alls blivit som vi tänkt oss. Mycket få spelningar, nästan inga turnéer och fysiska träffar. Ändå har vi fått gjort en del även om det inneburit att det i alla fall utom ett blivit något annat än det vi kallar för teater. På många sätt har det också blivit väldigt fint! Tack till alla våra samarbetspartners och stöttepelare som hjälpt oss. Tack alla ni som blivit stödmedlemmar i ADAS teater. Tack Göteborgs kulturnämnd som gav extra bidrag till en coronasäkrare spelplats. Tack Center mot hemlöshet för samarbetet kring podden, tack Länsstyrelsen, ABF, Teaterföreningarna i regionen och alla andra som på olika sätt engagerat sig och möjliggjort att det trots allt blivit verksamhet detta år!
Fin kritik för ”Your body isn’t just you”
Vi hade tur med vår nyproduktion Your Body Isn’t Just You. Den kunde bli av som tänkt under augusti–oktober eftersom coronan då höll sig lugn. Tillsammans med vår kollega och samarbetspartner Annika B Lewis och Kassandra Production från Danmark kunde vi genomföra hela spelperioden (den nästintill slutsålda spelperioden, kan vi tillägga) som ett gästspel på Cinnober på smittsäkert sätt. Bara dagar efteråt skärptes restriktionerna och de allmänna råden. Vi är glada att publiken hittade till föreställningen och för de enormt fina reaktioner vi fått – också från kritikerna.
“Beckettkänsla, poesi, förundran och frigörande dans i denna fina föreställning av Fia Adler Sandblad och Annika B Lewis om hur allt, ja allt, hänger ihop. Det lilla livet och det stora, eviga” – Theresa Benér
”Här ger sig magkänslan till känna som knarrande jämmer ur struparna på de två skådespelarna. Ohejdade skratt väller också fram. Det är fascinerande stunder som sätter rösten i direktkontakt med våra okända, primitiva delar /…/ Nonno Nordqvist har skapat jätteförstoringar av larvliknande mikrober, precis som jag har sett dem på Lennart Nilssons fotografier tagna med elektronmikroskop. Jonas Franke-Blom skapar en mullrande och omslutande ljuddesign”
– Lis Hellström Sveningson, GP
”Kan däremot med bestämdhet hävda att det experimentella utförandet med sina många referenser, går vid sidan om övrig scenkonst jag bevittnat i år. Definitivt spännande och märkligt att ha upplevt /…/ Resultatet är märkligt annorlunda, troligen mer säreget än någon annan uppsättning jag sett i år”– Mats Hallberg, Kulturbloggen
”Jag vill vara där uppe på scenen med er!…..Jag vill också vara en mikrob!” – Stina Hedberg
”Underbar, rolig och värmande och jag kommer på mig själv att hoppa fram på promenaden hem. Mikrober, oj vad vi har att lära av er!” – Sandra Grehn
”Istället för förståelse förvirring /…/ Galenskap granne med barnslighet /…/ Ibland är uppsättningar mer utmanande än andra. För intellektet, för hjärnan, för intrycken eller bara för dagen /…/ Föreställningen ’Your body isn’t you’ väcker mer frågor än förklaringar” – Kai Martin, kaimartinblog
Digitala workshops kring ämnet psykisk hälsa och ohälsa
Tillsammans med ABF Västra Götaland gjorde vi under hösten om en större turné till digitala workshops kring ämnet psykisk hälsa och ohälsa, det hela med avstamp i vår föreställning “Kärleken, döden och vi”. Föreställningen har arbetats om exklusivt för ABF för att passa i digitala folkbildningssammanhang. I workshopen möter vi deltagarna på Zoom och där får de ta del av filmade monologer ur föreställningen, som vi därefter samtalar utifrån. Under november-december har vi mött deltagare från Socialdemokraterna i Fyrbodal, flera olika funkisorganisationer i Västra Götaland och fackförbundet Kommunal i Dalsland. Vi är så glada och stolta att kunna genomföra detta i en tid där vi mer än någonsin behöver samtalen och medmänskligheten.
Lyssna på Hemlöshetspodden!
I samarbete med Social resursförvaltning i Göteborg och Center mot hemlöshet har vi startat en podd och fyra av de första avsnitten är dedikerade till kvinnor som lever i hemlöshet. Här kan du lyssna till fantastiska viljor och förmågor och få en inblick i en vardag som är en del av vårt Västra Götaland 2020: https://centermothemloshet.goteborg.se/hemloshetspodden. Missa inte att lyssna till musiken i podden! Flera låtar är gjorda av en av deltagarna och signaturmelodin är gjord av Per Fahlén, utvecklingsledare i Verksamhetsområde Boende.
Detta och genomförda spelningar av Camilla försvann, Ja tack! och Fransk kärlek rostar aldrig samt ett antal röstworkshops i Öppen Röst har vi kunnat genomföra under året. Vi gläds åt att vi förhoppningsvis kommer tillbaka med alltihopa när vi blickar framåt mot 2021.
2021…
Vi öppnar 2021 med en uppsättning där Fia Adler Sandblad tar en ny vändning in i sin egen historia och berättar om sin första mamma – en soloföreställning i gapet mellan djup tragik och överlevnadshumor. En ensam mamma föder ett barn som hon vill behålla. Världen runt omkring henne vill annorlunda och hon finner sig tvingad till ett livsavgörande val. Uppsättningen kastar ljus över hur händelser som drabbar oss påverkar våra liv och vilka spår de sätter inte bara i oss utan också i våra barn och barnbarn. Ett stycke kvinnohistoria lyfts ut ur skamvrån och in i rampljuset!Inspirerad av grotesken och den franska bouffonen iscensätter Fia än en gång material som hon hämtar ur sin släkts historia. Efter att tidigare ha berättat barnets historia om att bli övergiven (Söt, tyst och duktig, samt Jag är ett barnhemsbarn) har turen kommit till att gestalta mammans belägenhet. Uppsättningen börjar i en avskalad performance lecture, där Fia berättar och resonerar som sig själv med dokumentärt material. Snart bjuder hon in sitt alter ego Annika för att i tredje person berätta, gestalta och kommentera de historier som både mamman, mormodern och flickan berättat.
Hela historien kan tyckas vara en privatsak. En mamma lämnar bort sitt barn och tillbringar sitt liv med att försöka glömma. Dottern kan inte glömma utan försöker minnas. I minnesbilderna träder gemensamma men tystade erfarenheter från generationer av kvinnor fram.
Rösträttens texter (arbetstitel)
2021 är det 100 år sedan kvinnor för första gången fick rösta till Sveriges riksdag. Det uppmärksammar vi med en ny uppsättning med utgångspunkt i texter av Frigga Carlberg – författare och dramatiker som var en av förgrundsgestalterna inom den svenska rösträttsrörelsen och föreningsordförande i Göteborg – och nobelpristagaren och nationalikonen Selma Lagerlöf. I ett utvidgat, utåtriktat arbete synliggör vi också de som idag inte har någon röst(rätt) eller vars röster inte hörs i det offentliga rummet. Uppsättningen har planerad premiär hösten 2021 och kommer därefter turnera i Västra Götaland. Tillsammans med arrangörer och samarbetsparter runt om i kommunerna vill vi lyfta de som gått före, och alla de som stridit för frågor de brunnit för, stora som små. Med teater och samtal skapar vi tillfälliga mötesplatser för människor med vitt skilda bakgrunder att samlas kring frågor om demokrati, jämställdhet och samhällsengagemang.
Vi sörjer vår medarbetare, mentor och vän Sören Larsson
Sören Larsson försvann från jorden mitt i ett språng, samtidigt som vi tillsammans med honom satt och planerade för urpremiären på uppsättningen Your Body Isn’t Just you. Vi hade bjudit in Sören i arbetet för samtal och feedback. Samtalen var som ädelstenar, vi bara fortsatte de som påbörjades på 80-talet. Sören erbjöd alltid fördjupning och ökad känslighet för var någonstans möjligheten till de där mellanrummen kunde uppstå. De rum som öppnar sig inom skådespelaren i efterklangen när hon gör arbetet som hon ska, det rum som kan delas med åskådarna. Förra hösten kunde Sören närvara i repetitionssalen. Vi njöt av hans hoppande fniss och kloka ögon. I år fick vi på grund av Corona-pandemin träffas utomhus och mer prata om hur arbetet fortlöpte. Tills den kväll då han inte dök upp som avtalat. Vi har förlorat en älskad vän och kollega och världen har blivit en sann konstnär fattigare. Må vi som haft glädjen att möta dig bära ditt minne och din storhet i våra fortsatta arbeten och i levernet här på jorden.
God jul & gott nytt år!
Ta hand om er själva och varandra önskar vi på ADAS teater