Nu är det sommar efter en vår som inte blev vad någon hade kunnat föreställa sig. Under några månader har vi förlorat intäkter på ett par hundra tusen. Det är vi inte ensamma om. Hela branschen svajar.
Vår räddning på ADAS består i att vi både har vanan och tycker det är roligt att hitta andra spelplatser och sätt att presentera vår verksamhet. Våra produktioner är också flexibla, vi har mindre föreställningar som vi kan anpassa och fortsätta turnera samt att vi har goda samarbetspartners i kommun och region som vill få saker att hända. Vi har hållit oss friska och produktiva, fått tänka om en del men gör trots allt planer för en höst som kommer att bli spännande och innehållsrik hur det än går. Kanske kommer vi att hitta helt nya sätt att framföra våra produktioner – spännande!
I höst spelar vi vår uppmärksammade föreställning om prostitution Camilla försvann, vår franska chanson-varieté Fransk kärlek rostar aldrig i samarbete med Big Wind och vår hyllade Sonja Åkesson-uppsättning Ja tack. Dessutom planerar vi för en turné med Kärleken, döden och vi under senhösten i samarbete med ABF. Nu i sommar går vi vidare med Your body isn’t just you i samarbete med danska scenkonstgruppen Kassandra Production. Vi gör även ett förarbete tillsammans med Göteborgskvinnor i rörelse/r och Förvaltningen för kulturutveckling för att under kommande jubileumsår 2021 lyfta att det är 100 år sedan svenska kvinnor fick rösta i allmänna val. På grund av pandemin gjordes Konstepidemins dag om till eventet Epidemi-tv som sändes digitalt. Som bidrag till den gjorde vi en liten minikurs i hur man kan skapa sin egen historia med kroppen som arkiv. Vi presenterade det hela så här och du är välkommen att pröva på:
Skapa din egen historia med kroppen som arkiv
ADAS teater arbetar i den fysiska teatertraditionen. Att det arbetet inte bara innebär rörelse som uttryck och kommunikation utan också som metod, innehåll och innebörder har vår konstnärliga ledare Fia Adler Sandblad fördjupat på olika sätt, bland annat i sitt masterarbete vid Högskolan för Scen och Musik (2012). De senaste åren har hon också deltagit i två forskningsprojekt vid Göteborgs universitet som syftar till att kartlägga och lyfta fram det utominstitutionella scenkonstlivet i Göteborg. Där skriver hon om hur den teater som tar sin utgångspunkt i människans kroppsliga erfarenheter arbetar fram sina produktioner. En av metoderna handlar om hur man kan artikulera en gömd historia, dvs händelser och människor vars berättelser är tystade.
Är du trött på en historieskrivning där du inte finns med eller som du inte känner igen dig i? Är du liksom vi nyfiken på din historia? Kanske har du en historia som är tyst, som man inte talat om, kanske har du en aning om att en välkänd historia döljer en annan historia, att det finns något annat där… och du vill ta reda på vad som skulle kunna finnas gömt, där.
Här ger Fia några praktiska tips till dig som vill skapa din egen historia med hjälp av arkivmaterial såsom offentliga dokument, fotografier, brev, berättelser från människor eller skönlitterärt skrivna berättelser, forskning, eller något gammalt klädesplagg – och: dig själv, din egna kropp!
Nytt samarbete med Social resursförvaltning i Göteborg
Under våren har vi startat upp ett nytt samarbete med Social resursförvaltning i Göteborg kring temat hemlöshet. Tillsammans planerar vi en podcast om hemlöshet där kvinnor och tjejer som själva lever i hemlöshet medverkar med sina historier.
Horan och det fria valet – några betraktelser
Cassandra Hedberg, en av våra yngsta medarbetare, har skrivit en text som hon under våren arbetat med och nu anpassat till filmformat – den finns tillgänglig för dig att se på nätet!
Horan och det fria valet handlar om att växa upp i världens mest jämställda land, men ändå tvingas överleva trauman och ett systematiserat sexuellt våld. Sexfixerade farbröder och förundersökningar som bara läggs ner. Det är ett tal till världen, med kängor riktade åt ett samhälle som blundar, myndigheter som överger och ett rättsväsende som brister. Ur det självupplevda, och med en radikalfeministisk analys, river Cassandra Hedberg ner myten om det ”fria valet” och den ”lyckliga horan”.
De övergivna
Hur kommer det sig att en mamma lämnade bort sitt barn trots att hon inte önskade annat än att kunna behålla det? Och varför ställs unga föräldrar inför omänskliga val? Det här är utgångspunkten i en performance lecture med arbetstiteln De övergivna. Uppsättningen görs som ett solo som börjar i att Fia Adler Sandblad berättar och resonerar som sig själv med dokumentärt material i form av fotografier och dokument. Snart bjuder Adler Sandblad in sitt alter ego Annika för att i tredje person berätta, gestalta och kommentera de historier som både mamman, mormodern och flickan berättat. I den här delen av gestaltningen kan svängarna tas ut rejält, Annika lockar fram både en drastisk humor och en djup svärta ur materialet, med inspiration ur den franska bouffon-traditionen som Fia tidigare framgångsrikt arbetat med, för att växla tillbaka till sig själv och till de frågor och tankar som också tar spjärn i strukturella frågor.
Your body isn’t just you
Med utgångspunkt i fysisk teater, röst och dokumentära berättelser undersöker vi samspelet mellan människa och natur i drastiska bilder. Balansgången mellan humor, värme och skarpa ordalag iscensätter den frustration och möjlighet vi står i: den personliga krisen och världens undergång – eller räddning. Det här är vårt nordiska samarbetsprojekt med Annika B Lewis och Kassandra Production i Danmark. I augusti genomför Fia och Annika ett fjorton dagar långt residens på Godsbanen i Århus. I oktober färdigställer vi uppsättningen här på Konstepidemin i Göteborg och ser fram emot en premiär i samband med Kulturnatta.
Du har väl inte missat ADAS vänner?
Du kan numera bli stödmedlem i ADAS teater genom att stötta oss med 100 kr (eller mindre – du väljer själv). Under året kommer du vara först med att få veta om våra kommande uppsättningar, vi berättar om vårt arbete och presenterar våra medarbetare, vi bjuder in till samtal på teatern och ger er förhandsvisningar. I vår ligger vi lågt men efter sommaren hoppas vi kunna bjuda in till samkväm och gemyt på teatern! Här blir du stödmedlem. Välkommen att vara med!
Vill du komma i kontakt med oss kan du höra av dig på mejl adasmusikaliskateater@gmail.com eller telefon 031-82 16 26.
En riktigt glad och skön sommar önskas ni!